Tuesday, March 31, 2009

Daurah di Semenanjung Tanah Melayu

Alhamdulillah

Baru pulang dari menghadiri daurah di Semenanjung.

Aku diamanahkan untuk menyampaikan bahan Ushul al-Ísyrin. Memberi pendedahan dan kefahaman kepada para peserta (dan urusetia juga) tentang ushul 20 yang dibahaskan oleh Imam asy-Syahid Hassan al-Banna dalam Risalah Ta'lim beliau.

Bukan suatu yang mudah...

Pertama, kerana aku sendiri belum habis menghadamkan ushul tersebut, dan kedua kerana aku sendiri belum punya kefahaman yang jitu berkaitan tajuk yang perlu dibentangkan.

Namun, amanah itu aku pikul jua.

Dan, alhamdulillah, sekadar yang ku termampu, aku sampaikan, dan apa-apa yang tidak aku fahami, terus saja; 'Wallahu a'lam' ! Kerana memang demikian seharusnya adab seorang penuntut ilmu, mengatakan tidak tahu pada suatu perkara yang memang dia bukan ahlinya. Faedah lain ialah aku sendiri dapat meningkatkan kefahamanku dalam beberapa perkara yang kabur sebelum ini, alhamdulillah.

Program ini benar-benar memberi manfaat yang besar buatku.

Bertemu dan merapatkan lagi ukhwah dengan beberapa orang ikhwah yang jarang dapat bersua kerana faktor jarak, di samping bertukar-tukar idea melalui beberapa sesi diskusi yang diadakan.

Daurah hujung minggu itu ditamatkan dengan sebuah kepuasan.

Sebagaimana datang, aku pulang menaiki pesawat Air Asia. Cuma suatu kelainan apabila aku menempah Nasi Briyani melalui internet untuk sarapan! "Alang-alang." Beritahuku kepada seorang ikhwah. Sekadar mencuba.

Hujung minggu kali ini benar-benar terisi dengan program yang bermanfaat.

No comments:

Post a Comment